بسياري از افراد ، سازمانها ، شرکتها در داخل کشور ضرورت داشتن يک وب سايت را درک کرده اند اما آيا هر وب سايتي جوابگوي نيازهاي مخاطبانشان هست و استانداردهاي اوليه طراحي وب در آنها رعايت شده است؟در دنياي امروز داشتن يک وب سايت امريست لازم و ضروري . بسياري از افراد ، سازمانها ، شرکتها در داخل کشور ضرورت داشتن يک وب سايت را درک کرده اند اما آيا هر وب سايتي جوابگوي نيازهاي مخاطبانشان هست و استانداردهاي اوليه طراحي وب در آنها رعايت شده است؟ طراحي اختصاصي و در واقع ساخت و ايجاد يک وب سايت استاندارد و مطابق با نيازها مراحل بسياري را شامل مي شود که هر يک از اين مراحل به صورت موازي از اهميت ويزه اي برخوردارند. به بيان ساده تر مراحل ايجاد و طراحي يک وب سايت به صورت حلقه هاي زنجير به يکديگر متصلند و ضعف و يا نبود يک حلقه مي تواند بر روي کيفيت يک وب سايت تاثير بسياري داشته باشد . کليه مراحل ساخت يک وب سايت بايد به صورت برنامه ريزي شده ، هدفمند و گام به گام پيش رود تا در نهايت به نتيجه اي مطلوب برسد.
شايد خواندن مطالب زير با توجه به ترتيب آنها بتواند در تعيين برنامه و هدف شما در ساخت يک وب سايت تاثير گذار باشد.


گام اول :اهداف و استراتژي وب سايت
ابتدايي ترين گام در طراحي يک وب سايت بررسي و تعيين اهداف ، سياست و استراتژي وب سايت شما در نحوه معرفي و ارائه خدمات ، نوع و نياز مخاطبان ، امتيازات رقابتي ،نحوه ارتباط با مخاطبان و … مي باشد. بررسي و مطالعه دقيق در اين مرحله مي تواند در بازدهي و بهره وري وب سايت و تبليغات شما بسيار تعيين کننده باشد . براي تعيين اهداف و استراتژي وب سايت تان موارد زير را مدنظر قرار دهيد :
هدف شما از داشتن وب سايت
نوع مخاطبان شما
نوع خدمات شما
تحليل خواسته هاي مخاطبان شما
فضاي رقابتي و ويژگيهاي رقابتي شما


گام دوم : محتوا
اين نکته را در نظر داشته باشيد که محتوا و مطالب درون وب سايت شما مهمترين قسمت وب سايت شما را تشکيل ميدهند.با توجه به اهداف ، نوع مخاطبان و … اطلاعات موجود در وب سايت شما بايد گوياي نوع فعاليت و خدمات شما باشد.ارائه اطلاعات علمي ، ساده ، گويا و همراه با استفاده از نگارش مناسب در ارتباط با نوع فعاليت و محصولات و يا خدمات شما مي تواند تمامي نيازهاي مخاطبان رابر طرف نمايد و انها را در استفاده از خدمات و يا محصولات شما متقاعد کند.


گام سوم : طبقه بندي اطلاعات ، چينش ، نوع نگارش و دسترسي وب سايت
پس از مرحله انتخاب و تعيين اهداف ، استراتژي و سياست وب سايت ، نحوه در دسترس قرار دادن و ارائه اطلاعات در اولويت دوم قرار دارد.تصور کنيد که شما ارائه دهنده خدمات خاصي هستيد و يا شايد مخاطبان شما آشنايي کامل با خدمات و يا محصولات شما ندارند؟ در اين حالت وظيفه شما ارائه توضيحات لازم و کافي و همچنين برطرف کردن ابهامات و سوالات احتمالي و متداول است. دو حالت براي ايجاد ابهام و عدم پاسخ به مخاطب وجود دارد.
– وجود نداشتن و يا مبهم بودن اطلاعات.
– در دسترس نبودن و عدم هدايت صحيح مخاطب براي کسب اطلاعات.
اين نکته بسيار مهم است که بدانيد اگر مخاطب ابهام و يا سوال بدون جوابي در مورد خدمات و يا محصولات شما داشته باشد ، بدنبال منابع ديگري براي پاسخ دادن به سوالات خود و رفع ابهام مي گردد و اين يعني از دست دادن مخاطب.


گام چهارم : گرافيک وب سايت
يکي از مهمترين و کليدي ترين نکات در يک وب سايت گرافيک وب سايت است.با توجه به فضاي رقابتي و شلوغ دنياي وب جلب توجه مخاطب در مرحله ابتدائي قرار دارد. تصور کنيد که قصد ديدن يک وب سايت را داريد که از نظر زمان Load شدن و يا بالا آمدن بسيار کند و از نظر نماي ظاهري نکته اي براي جلب توجه شما ندارد هر چند که شايد مطالب بسيار مفيد و يا خدمات بسيار خوبي ارائه دهد.در اکثر موارد شما اين وب سايت را خواهيد بست و به سراغ وب سايت ديگري خواهيد رفت. با توجه به مطالعات و تجربيات ما در زمينه طراحي و توسعه وب ، بر اين اعتقاديم که رعايت اصل ” خلاقيت همراه با سادگي ” مي تواند فضايي بسيار زيبا و کارآمد در وب سايت شما ايجاد کند.در اين راه انتخاب رنگها و طرح هاي مناسب با فضاي کاري شما بسيار تعيين کننده است. ذکر اين نکته بسيار مهم است که گرافيک وب شاخه اي جدا از گرافيک چاپ است و طراحي در وب اصول و استانداردهاي مختص به خود دارد.


گام پنجم : رعايت استانداردها در طراحي
استانداردها کمک مي کنند تا مطمئن شويم که تمام افراد به اطلاعاتي که ما تامين ميکنيم دسترسي دارند و همواره توسعه وب را سريعتر و لذت بخشترمي کند. استانداردها کمک مي کنند که وب سايت شما در تمامي مرورگرها به صورت يکسان نمايش داده شوند ، توسعه آنها راحتتر انجام گيرد ، توسط موتورهاي جستجو دقيقتر و سريعتر رتبه بندي و تحليل شوند و ….ش


گام ششم : مديريت وب سايت
امروزه وب سايتهاي دايناميک و پويا سهم عمده اي از دنياي وب را تشکيل ميدهند. اين وب سايتها با استفاده از زبانهاي برنامه نويسي و بانکهاي اطلاعاتي به وجود مي آيند و حرکت مي کنند. با توجه به گستردگي زبانهاي برنامه نويسي تحت وب ، عناصر : علم روز ، تجربه و خلاقيت در استفاده از زبانها و بانکهاي اطلاعات نقش تعيين کننده اي در بازدهي و بهره وري وب سايت شما دارد .در وب سايتهاي دايناميک بخشي با عنوان مديريت وب سايت ، براي مديريت ( بروزرساني ، ويرايش و … ) اجزاء و مطالب وب سايت در اختيار شما قرار ميگيرد. سادگي در نحوه استفاده ، امکانات و امنيت از نکات مهم در مديريت وب سايت هستند. اين بخش توسط مخاطبان عادي وب سايت شما غير قابل رويت مي باشد و در عين حال قسمت اصلي تشکيل دهنده وب سايت هاي دايناميک است.


گام هفتم : بهينه سازي براي موتورهاي جستجو
براي کسب رتبه بهتر و کسب مخاطبان بيشتر به صورت هدفمند ( کسب مخاطباني که واقعا به دنبال خدمات ما هستند ) از موتورهاي جستجو ، بهينه سازي وب سايت براي موتورهاي جستجو امري لازم و ضروريست ، بهينه سازي وب سايت يک شاخه جدا از طراحي وب سايت نيست و طراحان وب بايد راههاي بهينه سازي وب سايتها را براي موتورهاي جستجو به خوبي بدانند و در طول طراحي و کد نويسي يک وب سايت رعايت کنند. بوسيله بهينه سازي وب سايت موتورهاي جستجو ،راحتتر ، سريعتر و دقيقتر وب سايت ما را بررسي مي کنند .براي بهينه سازي وب سايت ها براي موتورهاي جستجو که امروزه شاخه اي از فعاليتهاي تحت وب است و به صورت آکادميک در دانشگاه هاي معتبر دنيا آموزش داده مي شود روشهاي متفاوتي وجود دارد.گاهي عدم آگاهي و يا استفاده نا مناسب از اين تکنيکها باعث نتايج معکوس مي شود.به اين معنا که موتورهاي جستجو وب سايت شما را تحريم مي کنند. بنابراين انتخاب روش صحيح و استاندارد بسيار مهم است. اين نکته بسيار مهم است که بخش عمده اي از بازديد کنندگان شما به دليل مطالب مفيد ، طراحي مناسب ، و خدمات خوب شما ، به وب سايت شما مي آيند و تمامي موارد در مورد يک وب سايت به صورت زنجيره اي به يکديگر پيوسته اند و شايد ضعف يکي از حلقه هاي اين زنجير باعث عدم بهره وري وب سايت شما باشد. اينکه تکنيکهاي بهينه سازي به چه روش و ترتيبي اعمال شود ، در جايگيري و رتبه بندي شما در موتورهاي جستجو بسيار تايين کننده است.